Foldede hænder foran håndskrevne papirer

Debat: Hvor kan man klage?

Ældrepleje

Vi skal værne om klageadgangen, men samtidig sikre medarbejderne i hjemmeplejen ordentlige arbejdsvilkår, skriver Danske Seniorers direktør i debatindlæg i Berlingske.

Den nye ældrelov indeholder mange positive elementer. Men den nye hjemmepleje kan ende med at efterlade både borger og medarbejder til sig selv. Kommunernes visitation skal nemlig erstattes af en dialog mellem den faste medarbejder og borgeren. 

Men vi skal ikke bilde os ind, at alle får det, de gerne vil have altid. For hvad, hvis man i dialogen ikke finder frem til en løsning? 

Hvis borgeren vælger at klage over sin hjemmepleje, står medarbejderen pludselig for skud. Men hvis medarbejdernes faglige skøn begrænses af, at der ikke er tid nok hos borgeren eller ressourcer nok i kommunen, bliver de uretfærdigt mål for en klage, som lige så vel kunne være rettet mod hele kommunens ældreforvaltning. 

Vi skal værne om klageadgangen, men samtidig sikre medarbejderne i hjemmeplejen ordentlige arbejdsvilkår. Hverken borger eller medarbejder bør efterlades til sig selv.

Debatindlæg af Katrine Lester, direktør i Danske Seniorer. Bragt i Berlingske 9. februar 2024