Danske Seniorer ønsker ny nødkaldsordning i Aarhus
Skal nødopkald fra en borger lande hos den udekørende hjemmehjælper eller hos en særlig nødkaldscentral? Det spørgsmål rejses nu politisk i Aarhus Kommune.
I starten af året kunne TV2 Østjylland berette om, hvordan en kvindelig borger var faldet i eget hjem og måtte vente i 7 timer før plejepersonalet kom og hjalp til. Læs historien her: https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/tove-laa-hjaelpeloes-paa-gulvet-i-timevis-tre-uger-senere-doede-hun
Siden er en række pårørende i Aarhus Kommune stået frem og berettet om en nødkaldsordning, som er både langsom og under massivt pres. Mange har ventet timevis på hjælp og føler sig utrygge ved kommunens nuværende ordning.
Sagen er rejst politisk i byrådet. En analyse fra Aarhus Kommune selv peger på, at en løsning kan være en fast nødkaldscentral til at håndtere opkaldene. Sagen er nu tilbagevist til magistraten for Sundhed og Omsorg. Der skal findes 3,5 millioner kr. til en ny ordning. Penge som ifølge rådmanden for området, bliver svære at finde.
Danske Seniorers direktør Katrine Lester mener, at Aarhus Kommune bør leve op til ansvaret, som følger med titlen som Danmarks næststørste kommune.
Flere politikere og pårørende håber, at pengene til en ny nødkaldsordning kan findes inden efterårets budgetforhandlinger i kommunen.
Se hele udsendelsen om sagen i Aarhus her: https://www.tv2ostjylland.dk/nyheder/10-05-2023/1930/onsdag-den-10-maj-2023-1930