Rette pille i rette mund - til rette tid
Danske Seniorer kæmper for at færre skal blive syge - og dø - af medicin.
Designer sig til færre fejl med medicin
Social- og sundhedsassisterne underviser nu deres kolleger på andre plejehjem i at nedbringe fejl og arbejde med designernes metoder
De ansatte på Otiumgården i Hasseris og Mou Plejecenter slog to fluer med eet smæk, da de i samarbejde med designere fra Designskolen i Kolding satte fokus på at nedbringe antallet af fejl ved medicinering.
- Vi lærte at arbejde på en ny måde samtidig med, at vi lavede færre fejl: Antallet af fejl i kategorien ”Medicin ikke givet” på de to plejehjem ligger nu på det halve af kommunens resterende plejehjem, fortæller plejehjemsleder Jytte Glavind Pihl, Mou Plejecenter.
Tallet er opgjort i den periode, hvor projektet fandt sted – der er endnu ikke målinger af fejl efter projektslut – men på plejehjemmene er de sikre på, at de kan fastholde det fornemme resultat. – De forbedringer, vi har udviklet, holder vi jo fast i, og de vil have en blivende effekt, siger plejehjemsleder Jytte Glavind Pihl, Mou Plejecenter.
På vej ud på nye plejehjem
Ideerne er nu ved at blive bragt ud til kommunens øvrige plejehjem. I første omgang er 5 plejehjem udtaget som de næste i rækken. Målet er både at finde løsninger, der virker, men også at åbne medarbejdernes øjne for, at design kan bidrage til at udvikle fremtidens velfærd, forklarer rådmand Jørgen Hein fra Aalborg Kommunes Ældre- og Handicapforvaltning.
Det bedste vi fik ud af projektet
”Det bedste er, at vi har lært en ny måde at arbejde på. Vi har lært at lave prototyper, prøve ideer af, hurtigt finde ud af, om en ide er levedygtig eller ej. Det vil vi få stor glæde af.
Helt praktisk er det bedste, at vi har ensrettet alle medicinskabe. Der er ingen forskel på det syn, der møder de ansatte, når de åbner beboernes medicinskabe. Det giver et sikkert overblik. Skemaerne i medicinskabene med information om borgeren, et foto af vedkommende og besked om, hvordan han ønsker at få sin medicin, er også et stort fremskridt. Vi kan jo ikke bede borgerne nævne deres cpr-nummer, før de får medicinen, men nu kan en ny medarbejder sagtens finde borgeren inde i fx opholdsstuen, fordi vedkommende lige har set fotoet i medicinskabet. Det er en meget enkel løsning, men et stort fremskridt. Dejligt og trygt vi har fået dette sikre overblik.”