DANSKE SENIORER er meget engageret i kampen for bedre trafikforhold for seniorer. Vi samarbejder blandt andet med Passagerpulsen i Forbrugerrådet TÆNK, der nu lancerer en kampagne for bedre stationer. I den forbindelse har vi brug for din hjælp. Vi vil nemlig gerne have dine input til, hvordan din station er.  

Stationerne er vigtige for, om passagererne oplever turen med bus, tog og metro som tryg, nem og tilgængelig, og om de føler sig velkomne i den kollektive transport. Passagererne vil have trygge, pæne og indbydende  stationer med god belysning, overskuelighed, andre mennesker omkring sig og mulighed for kontakt med personale. Der skal være god tilgængelighed for alle passagerer, og stationen skal binde passagerernes rejse sammen,   blandt andet med god adgang til cykelparkering. Desværre er det ikke sådan i dag – tværtimod lukker toiletter og kiosker, og vedligeholdelsen halter mange steder i landet.

Forbrugerrådet Tænk sætter fokus på udfordringerne i det kommende medlemsblad, og indsamler derfor lokale historier om stationer over hele landet.

Det er vigtigt, at også seniorernes stemmer bliver hørt, da det er den eneste mulighed, vi har for at få forbedret forholdene også for os.

Kirsten.dsb.toilet.fbHvis du har kommentarer eller kritik af din lokale station, kan du sende dem til næstformand i Danske Seniorer Lise Acthon, der vil videreformidle dem til Forbrugerrådet Tænk. Skriv til Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.  

Med venlig hilsen og på forhånd tak.

Lise Acthon, næstformand Danske Seniorer

 

 

Læs fx Kirstens historie på vores facebookside eller på BT's side: her

 

 

 

Udskriv Email

Danske Seniorer er gået ind i kampen mod gebyrforhøjelser på MobilePay, og vil forsøge at få Danske Bank til at friholde seniorforeninger fra gebyret. Danske Bank har nemlig varslet, at det fremover skal koste foreninger et månedligt gebyr for at bruge MobilePay.

MobilePay er et fantastisk smart betalingssystem, men Danske Bank, som står bag det, er ved at begå en uretfærdighed i forhold til landets små foreninger. Fremover skal de, ligesom fysiske forretninger, betale ekstra 500 kr. i oprettelsesgebyr og ekstra 49 kr. pr. måned i abonnement. Hertil kommer et gebyr på 75 øre pr. transaktion for op til 1.999 transaktioner.

I Danske Seniorer har vi mange små medlemsforeninger – det er godt og nært – men med fx 80 medlemmer, som nogle har, bliver den ekstra udgift særdeles mærkbar.

Det er til at forstå, at udgiften til oprettelse er den samme, uanset om man er en stor virksomhed eller en lillebitte forening. Men i år er oprettelsesgebyret blevet fordoblet. Hvorfor? Hvad koster nu mere i oprettelsesproceduren?

Det er også til at forstå, vi skal betale pr. transaktion.

Men hvilke udgifter skal abonnementet dække, som ikke har været der før?

Man må formode, at banken fra start har opkrævet oprettelses- og transaktionsgebyr, så dens omkostninger er dækket.

I en helt almindelig forening i Danske Seniorer betaler en del af medlemmerne deres årlige kontingent via MobilePay, og så betaler de desuden sommerudflugten og måske julefrokosten.

Det er ikke den store belastning på MobilePay – og da slet ikke en belastning som i fysiske forretninger, hvor transaktionerne pr. dag vel skal tælles i hundredevis.

Derfor bør Danske Bank kunne differentiere betaling for MyShop og lade små foreninger slippe for gebyrer. Det ville klæde banken og i øvrigt ligge i tråd med, at den har tilkendegivet, at den gerne vil støtte NGO’er og derfor mindske det sms-gebyr, som opkræves ifm. store humanitære organisationers landsindsamlinger.

Derfor: Om igen.

Foreningsdanmark – og særligt de ældre aktive i Foreningsdanmark – har ikke ret mange penge.

Så lad os slippe for abonnementet og til nød betale pr. transaktion i stedet for.

Det ville være retfærdigt.

 

Udskriv Email