Yngre kvinde holder ældre mand i hånden

Seniorer roser nyt udspil

Regeringens udspil med forbedringer for SOSU-uddannelsen skal skaffe flere faglærte i ældreplejen. Det er positivt!

Katrine Lester

Danske Seniorer roser regeringens udspil, der skal skaffe flere faglærte i ældreplejen.  "Det er godt - men det det skal følges op af tiltag for større trivsel på arbejdspladserne", siger direktør Katrine Lester.

Udspillet går i korte træk ud på, at

  • flere skal have mulighed for elevløn på SOSU-skolerne
  • der skal flere midler til skolerne til tiltag for at bremse frafald og til at give mere støtte til elever med særlige behov
  • AMU-kurser skal være gebyrfrie.

”Uden dygtige medarbejdere har vi ingen ældrepleje. Der er en kæmpestor mangel på faglærte medarbejdere i hjemmeplejen og på plejehjem, så det er helt ubetinget godt, at der nu kommer tiltag, der skal få flere til at vælge SOSU-uddannelserne,” siger Katrine Lester.

Mere støtte og sletning af gebyr

Hun roser blandt andet forslaget om, at der kan give mere støtte til elever med særlige behov, f.eks. sprogstøtte til SOSU-elever med udenlandsk baggrund eller elever med ordblindhed.

Derudover er det positivt, at flere kan få elevløn og at gebyret for AMU-kurser for SOSU-uddannelsen skal bortfalde – og ikke mindst, at SOSU-skolerne får flere midler til de mange

Lidt malurt i bægeret er der dog

Danske Seniorer advarer dog om, at arbejdsvilkårene i ældreplejen også skal forbedres, hvis flere skal ønske at arbejde med ældre. initiativer.

”Udspillet løser ikke alle udfordringer fra dag ét, men det er et godt skridt på vejen. Men det hjælper ikke noget at uddanne flere, hvis arbejdsvilkårene er så pressede, at folk løber skrigende væk. Så næste skridt må være at stoppe besparelsesskruen og se på ansættelsesvilkår – gerne ved at tage nogle af de gode initiativer med over i arbejdslivet,” siger seniordirektøren og tilføjer:

”Det er et af verdens bedste og mest meningsfulde job at arbejde for at give ældre et værdigt liv. Dét skal vi sætte pris på, både på uddannelserne og på arbejdspladserne.”