Katrine Lester

Nye tiltag mod digital svindel

Digitalisering

Erhvervsministeriet har sat en række initiativer i gang, som skal modkæmpe digital svindel.

Erhvervsministeriet har et i samarbejde med en række interesseorganisationer fremlagt initiativer til at forebygge digital svindel. 

De fire initiativer mod digital svindel: 

  • Bankerne vil sænke loftet over, hvor mange penge man som udgangspunkt kan straksoverføre pr. døgn til 50.000 kr. 
  • Teleselskaber skal hjælpe virksomheder og myndigheder med at skjule deres numre, så svindlerne ikke kan bruge numrene til at sende SMS'er og udgive sig for at være fra myndighederne eller virksomhederne selv. 
  • Bankerne skal gennemføre en række præventive indsatser for at informere deres særligt udsatte kunder. Kunderne skal blandt andet informeres om muligheden for fuldmagtsordninger for f.eks. familiemedlemmer og muligheden for at reducere det maksimale beløb på straksoverførsler. 
  • Kampagner og styrket informationsindsats mod særligt udsatte borgere. 

Digital svindel har længe været en mærkesag for Danske Seniorer. Direktør Katrine Lester er glad for ministerens initiativ, men havde håbet på, at man var gået længere. "Vi er selvfølgelig glade for, at der bliver gjort noget. Men stod det til os, var man gået længere. Vi mener, at man som bankkunde skal have lov til at fravælge straksoverførsler helt. Vi mener også, at alle danske numre automatisk bør være beskyttede mod misbrug", siger Katrine Lester. 

Vi er selvfølgelig glade for, at der bliver gjort noget. Men stod det til os, var man gået længere. Vi mener, at man som bankkunde skal have lov til at fravælge straksoverførsler helt. Vi mener også, at alle danske numre automatisk bør være beskyttede mod misbrug
Katrine Lester, direktør i Danske Seniorer

Ideer til at dæmme op for digitale svindel, var også en central del af Danske Seniorers bankudspil tidligere på året. 

I den forbindelse peger hun også på den økonomiske regning, der opstår, når borgere svindles til at sende penge til fremmede. "Der skal være en grænse på selvrisikoen. Det er ikke fair, at den enkelte borger står helt alene med regningen, når hele livsopsparingen er blevet svindlet. Her må bankerne dække en del af deres kunders tab", siger seniordirektøren. 

Digital svindel er kommet på dagsordenen det seneste år. Det skyldes blandt andet, at hver anden sag om bedrageri efterhånden foregår på internettet.