Teateranmeldelse: Kirsebærhaven på Nørrebro Teater

Der er sket meget, siden Anton Tjekhovs stykke ’Kirsebærhaven’ havde premiere i Moskva i 1904. Alligevel forekommer stykkets præmis umiddelbart evigt aktuel: Hvad stiller man op midt i en krisetid, når gælden hober sig op og tvangsauktionen lurer lige om hjørnet? Tjekhov understregede selv, at hans sidste stykke, Kirsebærhaven, er en komedie og ”nogle steder endda en farce”.

kirsebær.2

Pengene sidder løst på Madame Ranevskaya og hendes familie, der er vant til at leve det søde liv. Men nu klapper luksusfælden! Familieejendommen med den smukke kirsebærhave er nemlig belånt til op over skorstenen og skal sælges. Løsningen kunne være at udstykke hele molevitten til sommerhusgrunde mens tid er. Men i stedet for at handle og gøre noget, drukner familien deres bekymringer i rigelige mængder af champagne, affærer og tidsfordriv, mens de klamrer sig til minderne om verden af i går.
Kirsebærhaven har mange karakterer. For mig brillerede Kirsebærhaven, når der var fokus på mødet mellem den ruinerede godsejerfamilie og den driftige Lopákhin, som blev spillet af Henrik Lykkegaard, der er fremadstormende som Matador-seriens Mads Skjern.
Han har ved slid og slæb forandret sin tilværelse fra fattig bondesøn til velstående købmand. Kontrasten mellem Lopákhins pragmatisme og godsejerinden Ranévskajas – som blev spillet af Christiane Gjellerup Koch – godhjertede ødselhed, og familiens bestræbelser på at tilpasse sig livets omvæltninger – fra rig til fattig og fra fattig til rig – er sjovere og gav mig stof til eftertanke.
Kirsebærhaven samler mange gode kræfter, og det er derfor en skam, at forestillingens komik ikke virker så godt, som den måske kunne. Dermed være ikke sagt, at forestillingen ikke er uden komiske indslag, men der er lidt langt imellem. Men alligevel et stykke der er et besøg værd !
Rent scenografisk er ’Kirsebærhaven’ meget enkel – måske for enkel. En væsentlig del af handlingen foregår formodentlig i familiens dagligstue – men det fornemmer man ikke på scenen. Alt foregår på en næsten flad gråsort scene. Familiens dagligstue har sikkert været på én gang smuk og stilfuld samtidig med, at de faldefærdige vægge, og den støvede lysekrone vidner om, at katastrofen bogstaveligt talt kan ramme familien hvert øjeblik det skal være. Det kunne man med fordel have vist, og dermed givet forestillingen lidt mere historie og ”kant”– traditionelt set.

kirsebær.1

Kirsebærhaven er skrevet som en komedie og en farce, måske mere en farce end en komedie. Flere anmeldere har givet forestillingen 3 ***, den er jeg med på.

Anmeldt af frivillig kulturanmelder Kurt Sølund