Teateranmeldelse: Dance of the Vampires

De gør det igen og igen …. Det Ny teater, denne gang med endnu en fantastisk forestilling ’Dance of the Vampires’.
Det er Episk, vittig, romantisk og musical. Baseret på Roman Polanskis kultfilm The Fearless Vampire Killers. Forestillingen har netop haft premiere på Det Ny Teater i en spektakulær opsætning med en stjernebesætning klar til at give publikum en udødelig oplevelse med bid i.
Vores frivillige anmelder, Kurt Sølund, har overværet forestillingen og giver her sine oplevelser videre.

danceVampires

Det er en forrygende forestilling der foregår i Transsylvanien. Vampyrjægeren professor Abronsius (Kim Hammelsvang) ankommer, sammen med sin unge og kejtede assistent Alfred (Søren Torpegaard Lund), til en fjern landsby for at bevise, at vampyrer findes. Ikke langt fra landsbyen findes et gammelt slot ejet af Grev Dracula (Peter Jorde), men det taler man helst ikke om. Men alligevel fornemmer man under overfladen, at noget er galt – for man bor tæt ved.

De bliver indlogeret hos kroværten Chagal. Landsbyen ånder af fred og idyl, og det understreges af fest og farver og fantastiske kostumer. Hans uskyldsrene og naive datter Sarah (Monica Isa Andersen) får straks Alfreds hjerte til at banke. Kroværten er meget stolt og optaget af sin smukke datter, og hans største frygt er, at han skal miste hende.

Herfra tager historien uforudsigelige drejninger, for også den karismatiske Grev Krolock har kastet sin kærlighed på den unge, varmblodige piges krop og sjæl.

Grev Draculas slot er uhyggeligt både udefra og indenfor, hvilket understreges af den utroligt flot og overdådig scenografi, som vi igen og igen oplever på De Ny Teater. Men uhyggeligt, det skal det jo være, når historien handler om vampyrer. Slottet bebos af greven og en lille gruppe, som alle tidligere er forvandlet til uhyggelige vampyrer med de kendte skarpe tænder.

Greven inviterer Sarah til bal på slottet. Den fristelse kan Sarah ikke modstå, og snart befinder hun sig i hans slot med den overdådige balsal og mystiske og uhyggelige krypt, med en utrolig samling skulpturer af Draculas tidligere ofre og hvor dystre kister står på række med deres indhold af vampyrer. Den store dag oprinder og der er fest på slottet med deltagere i utroligt flotte kostumer. Festen kulminerer i voldsomme scener, hvor Dracula og de øvrige vampyrer lever op til vores forestilling om deres ønsker og behov for at sætte tænderne i andre menneskers struber. Ikke mindst følger vi spændte på, hvad Sahras deltagelse i festen ender med. Det bliver en kamp for professoren og hans assistent, der også er med på slottet, om de kan redde Sarah og dem selv. Hvad det ender med vil vi ikke afsløre her, for jeg vil anbefale at du ser forestillingen, og selv finde svaret på det spørgsmål.

Det er en utrolig flot forestilling, med rigtig flotte præsentationer. Både på og bag scenen. Ikke mindst vil jeg fremhæve Sahra, Grev Dracula og assistent Alfreds dejlige sanggave som gør oplevelsen endnu større. Du vil opleve en scenografi, koreografi og iscenesættelse der er helt enestående – og i øvrigt under ledelse af de samme personer som bl a stod bag Sound of Music, Evita, Annie Get Your Gun og Spillemand på en Tagryg- også på Det Ny Teater

Anmeldt af frivillig kulturanmelder Kurt Sølund, februar 2020

danceVampyr

Dance of the Vampires