Teateranmeldelse: Så længe mit hjerte slår

Hvem elsker ikke de gode, gamle og danske Giro 413 hits som ”To lys på et bord” eller ”Her kommer mutter med kost og spand”, og mange flere ? Om man elsker dem eller ej, så kan man i hvert fald ikke benægte, at de stadig ligger på læben hos de fleste danskere. I det mindste i den ældre generation som denne forestilling nok mest henvender sig til. Så længe mit hjerte slår, er en ny dansk musical, bygget op omkring mange af de kendte og elskede sange afspillet i Giro 413

Det er en typisk kærlighedshistorie om sygeplejersken Anne, der ikke har ret meget mere i sit liv end sin kontrollerende mor, men sammen har de dog Giro 413-musikken. Vi starter på hospice, hvor hovedpersonen, sygeplejerske Anne, tager afsked med sin mor til tonerne af “Lille sommerfugl”. En mor, der hele livet har domineret sin datter, har tvangsindlagt hende til at høre Giro 413 og håber, at Anne en dag vil finde en rigtig Gustav Winckler-type.

Ensom og begravet i arbejdet forelsker Anne sig i overlæge Henrik, der er gift og har to børn. Det er ikke uden forhindringer. Undervejs kører humoristiske og alvorlige sidefortællinger med patienterne på hospitalet. Hele situationen vender til gengæld, da Anne bliver gravid, og herefter må indse, at det nok mere var det seksuelle, som Henrik søgte fremfor en ny kone.

Forestilling er et klassisk eksempel på, at teater er en holdsport. Og her det er da heldigvis heller ikke kun Marie, der kan noget - vi har her nemlig at gøre med rigtig mange dygtige skuespillere, som alle hver især har deres gode momenter i forestillingen.

Alt i alt er det en sød forestilling, der nok skal falde i god jord hos den ældre generation. Den yngre generation vil måske i mindre grad tage stykket til sig, da de måske ikke kender kender og har et forhold til sangene. Men hvis man kan lide Giro 413-musikken, vil man sikkert blive glad for denne forestilling uanset aldre.

Fortællingen i forestillingen hører ikke til blandt de mest fangende, der er skrevet, men den evner at at få flettet alle sangene ind. Men – ikke så fangende en forestilling som man kunne ønske sig. Men ok – andre vil måske mene noget andet, sådan er det jo heldigvis.

Forestillingen overværet af vores frivillige kulturanmelder Kurt Sølund

sålænge

Så længe mit hjerte slår