Filmanmeldelse: Gud være lovet

Dette er en film, som behandler problemet med pædofile præster i den katolske kirke og kirkens manglende reaktion på de mange henvendelser/anmeldelser til kirkens overordnede (biskopper, abbeder og kardinaler), men man kan “oversætte” hele historien til også at omfatte ledere i børne-og ungdoms organisationer på mere civilt plan. Filmen bygger på virkelige hændelser.

Mit første indtryk var: “Vorherre bevares - det er osse de katolikker og deres præstecølibater”, og den første del af filmen, hvor vi følger den 40 årige bankmand Alexander og får fortalt hans historie, om de lidelser præsten Fader Bernhard Preynat har påført ham gennem hans opvækst, forkommer osse at være rigelig langtrukket. Det hele tager imidlertid fart, da Alexander får nok af kirkens manglende reaktion og sammen med Francois og Emmanuel, der begge har lidt under Fader Preynat´s overgreb, danner en forening med det formål at belyse problemet og få de ansvarlige straffet. Det lykkes foreningen at rejse tilstrækkelig kapital og få anlagt en politisag mod den katolske kirke, dens pædofile præster og de kirkelige magthavere.

Ozon kommer godt rundt om historien og får osse belyst familiernes reaktioner, og det hele er spændende som en krimi, hvad det jo réelt også er.

Filmen bygger på sagen fra 2016 om Fader Bernhard Preynat, der rystede den katolske kirke i Frankrig og verden over. Han tilstod at have misbrugt omkring 70 børn gennem 30 år, og alligevel tøvede de katolske myndigheder med at drage konsekvenser af forbrydelserne. Når man følger filmens familier og deres reaktioner, forstår man måske bedre denne tøven, som angiveligt skyldes religionens indflydelse på den almindelige katolik og sammes næsegruse respekt for kirken og dens afgørelser. Filmen starter som sagt langsomt, og først da filmens Francois Debord og Emmanuel Thomassin kommer ind i historien, stiger underholdningsværdien.

I en efterskrift til filmen står der: Fader Preynat antages at være uskyldig (han har ellers erklæret sig skyldig i anklagerne fra flere af de implicerede). Hans retssag er ikke berammet.
Den 4. juli 2019 bliver han fradømt kjole og krave ved den kanoniske ret

Gen 7. marts 2019 blev Kardinal Barbarin idømt 6 måneders betinget fængsel for at have undladt at reagere på pædofilianklager. Han har anket dommen og antages at være uskyldig.