Teateranmeldelse: Spillemand på en Tagryg

Så er det Ny Teater i København igen på banen med en vidunderlig forestilling – Spillemand på en tagryg, med Tommy Kenter i den absolutte hovedrolle som familiens ”patriark” - Tevye.

Tommy Kenter

Jeg tror ikke der kunne findes en bedre skuespiller til netop denne rolle. Den passer som hånd i handske til Tommy Kenter som vi alle kender ham. Han er måske ikke den store sanger, men så har han så meget andet at byde på – bla hans mimik, sjove indspark, hans personlighed.
Året er 1905 i Zarens Rusland, og verden er i opbrud og forandring. I horisonten lurer revolutionen og angreb på jøder og deres ejendom. Den lune og underfundige jødiske mælkemand Tevye forsøger at holde balancen, ligesom en spillemand på en tagryg, mellem traditionerne og de nye tiders skikke. Han prøver at styre sit liv med kone og døtre, selvom det aldrig går, som han har planlagt. Forældrenes livsværdier bliver for alvor udfordret, da deres tre giftefærdige døtre efter tur nægter at indgå de af forældrene arrangerede ægteskaber. De vil selv bestemme, hvem de giver deres hjerter til. Vejer kærligheden til børnene stærkere end loyaliteten over for traditionerne og troen?
Spillemand på en Tagryg er musicalen, der har alt. Det er en bevægende, tankevækkende og meget aktuel fortælling om menneskeskæbner, som er både poetisk og fuld af humor. Du kan glæde dig til medrivende dansenumre, betagende scenografi og skøn musik med en perlerække af vidunderlige evergreens. Det er Tommy Kenters sidste store bærende rolle på scenen – og AnnMari Max Hansens store comeback, efter flere års fravær fra scenen. Hun er nu tilbage i den store kvindelige hovedrolle som Tevyes kone Golde. I andre roller ses bl.a. Jesper Asholt, Isabel Schwartzbach, Marianne Høgsbro og Michael Lindvad. I alt medvirker mere end 30 skuespillere, sangere og dansere.
Spillemand på en tagryg er én af de største Broadway-succeser nogensinde. Forestillingen havde verdenspremiere i 1964 og spillede hele 3.242 gange i træk. Siden har musicalen været opført igen og igen både på Broadway med hele fem genopsætninger, på West End i London og på utallige andre scener verden over.

Dette er en musical som du bør unde dig selv at opleve. Det var en fantastisk oplevelse at opleve de dygtige skuespillere og sangere, den flotte scenografi og kostumer der på bedste vist passede til tid og sted. De store aviser har givet forestillingen 5-6 stjerner. Det har den helt fortjent – ikke mindst takket være Tommy Kenter som hermed får den flottest tænkelige farvel til de store scener

Anmeldt af vores frivillige kulturanmelder Kurt Sølund

spillemand

Spillemand på en Tagryg