Teateranmeldelse: Flashdance

”Flashdance the Musical” er nu kommet til Operaen i København, hvor den havde premiere den 5. juli. Flashdance er fortællingen om en ung, stærk kvinde - Alex, der kæmper for at udleve sin drøm som professionel danser. Alex spilles af Cicilia Gadborg, der på bedste vis spiller den unge pige med de vilde ambitioner og drømme om at blive danser med en mere spændende fremtid end tilværelsen som ”svejserpige” på byens stålværk.

Morten Kjeldgaard Silas Holst1

Historien er i grove træk, som vi måske husker fra filmen: Den unge og smukke kvindelige svejser Alex, der om aftenen optræder som danser i ”Harrys Bar”, medens hun drømmer om en professionel danser- karrierer. Og selvfølgelig handler det jo også om kærligheden: Hun indleder et forhold til Nick, den anden af hoved-rolle-indehaverne - Silas Holst. Han er søn af stålværkets ejer og dermed en ret så privilegeret rigmandssøn, der gerne vil hjælpe Alex til succes – også ved at bruge sin indflydelse gennem faderen - og familiens økonomiske formåen.

Men vejen til den nye fremtid er ikke uden forhindringer. For de ældre ”damer” der skal tage stilling til hvem der skal ind på skolen – og hvem der ikke skal, har deres helt klare opfattelse af hvad der skal til for at blive optaget på den berømte skole. Men her kommer Nick`s familiære tilknytning til én af byens spidser og ikke mindst adgangen til kontante virkemidler til stor hjælp for Alex – der dog i første omgang afviser at ville optages på skolen gennem korruption og ”urent trav”

Hun møder mange udfordringer på sin vej, men i kampen for at forfølge sit livs drøm erfarer hun, at kærligheden er det vigtigste brændstof i vejen hertil. Med megahits som What A Feeling, Maniac, I Love Rock & Roll og mange flere, tager musicalen publikum med på et romantisk nostalgi-trip fra start-80’erne med benvarmere, permanentet hår og den fedeste dans, sang og musik. Der er tale om et stjernestækket hold – ud over de to nævnte hovedroller - bl a Robert Hansen, Natasja Arcel, Ditte Gråbøl og Jimmy Jørgensen.

Det blev til en dejlig aften i Operaen – og til en dejlig forestilling, som blandt anmelderne har fået fra 3 *** til 5 ***** stjerner. Men uanset antal stjerner, kan vi varmt anbefale forestillingen. Vi havde vel egentlig forventet, at det primært var unge der sad på stolerækkerne. Men nej – der var også rigtig mange der uden aldersmæssige problemer, vil kunne blive optaget i Danske Seniorer.

Anmeldt af frivillig kulturanmelder Kurt Sølund

Sicilia Gadborg og Silas Holst af fotograf Miklos Szabo

Flashdance the Musical