Teateranmeldelse: Rytteriet - Live i Tivoli

Efter en bragende succes i foråret 2018, hvor Rytteriet spillede for totalt udsolgte sale i Glassalen, er den komiske trio med Martin Buch, Rasmus Botoft og Bodil Jørgensen nu tilbage med endnu flere shows og latterbrøl i Tivoli, her i foråret 2019.

Glæd dig til et festligt gensyn med de elskelige Rytteri-karakterer som Erik og Else, Snobberne, Stripper-Jens, Tulle, Gumbas-manden og Præsten samt en masse overraskelser, musik, sang, dans, gråd og glæde. Showet bliver akkompagneret af Rytteriets eget husorkester med rocksanger Bjørn Fjæstad, trommeslager Mads Andersen, pianist og filmkomponist Asger Baden samt kapelmester og komponist Henrik Balling.

Showets scenografi er som skræddersyet til den gamle have. Ved første skridt ind i salen mødes man af den imponerende flotte gammeldags tivoli-karrusel. Skønt du denne gang finder guitarer, bas, forstærker og trommesæt, hvor der normalt er heste, giraffer og elefanter, spiller det hele genialt sammen. Scenografien bliver udnyttet særdeles godt og sætter den hyggelige stemning allerede fra begyndelsen. Hele salen bruges også undervejs, og det giver en nærhed med skuespillerne, som passer så godt til genren.
Den gammelkendte rolleliste rullede i kvikt tempo forbi: Jørgen Leth: ”Jeg er et nøgent menneske” for en kort bemærkning er alt morsomt, og ellers fulgte de mere ukendte: Erik og Else, hvor Erik, den fordrukne, småvoldelige ægtemand nu var i jobtræning som tivolibetjent. Martin Buch som en helt genial (og dum) Men synge kan Rasmus Buch. Rasmus Botoft med sin hypnotiske Gumbas-mand fik denne gang tryllet os væk i en linje 8 fra Tivolis have og henover tagene i København for at ende på Rigshospitalets tag hos en overlæge, som var fastklinet til sin sundhedsplatform. Se, det var sjovt. De kan jo godt være morsomme, satiriske og politisk aktuelle uden at strippe og udpensle de nedre regioner. Bodil Jørgensen fik lov at spille flere helt-ud-i-hegnet kvinder. Mest morsom er telefondialogen med datteren og denne gang med vilde drømme om brødrene Price, der jo har deres store Diner i Tivoli lige ved siden af Glassalen. En tekst i øvrigt skrevet af Lisbeth Wulff.
Nu skal vi jo ikke afsløre for meget. Men aldrig har de tætsiddende læderbukser siddet tættere, eller der været vrikket mere med røven end her. Så er du klar til en sjov aften i Tivoli med de skøre, vanvittige og ikke mindst absurd dygtige entertainere, der giver dig gode grin fra start til slut. Glæd dig – du vil ikke blive skuffet! De store aviser har i deres anmeldelser givet 5*****, så der bør ikke være så meget at tænke over – der bliver rift om billetterne!

Anmeldt af frivillig kulturanmelder Inger Sølund

rytter

Rytteriet