Teateranmeldelse: Jeg er sgu min egen

Nørrebro teater har netop haft premiere på deres nyeste forestilling Jeg er sgu min egen. En sprudlende musikalsk folkekomedie, der nyfortolker Klaus Rifbjergs, Bent Fabricius Bjerres og Erik Ballings ikoniske filmmusical fra 1967

Det unge skuespillertalent Mathilde Passer står på scenen i sin første hovedrolle. Vi følger den fandenivoldske Annie, som mildest talt har det svært med regler, kasser og etiketter. Hun vil sætte sin hat, som hun vil, og insisterer på at møde verden med godt humør. For hvis man aldrig prøver noget, så sker der ingenting! Men sådan er samfundet ikke indrettet. Faktisk gør samfundet alt for at få Annie til at passe ind, makke ret og slå sig ned – så hun kan blive en god samfundsborger!

Og Mathilde Passer er absolut fortryllende og overbevisende i dén rolle, som egentlig var tiltænkt den altid velspillende Lise Baastrup, der måtte melde fra på grund af graviditet. Men valget af Mathilde Passer – og ja, hun er Dirch Passers barnebarn – er måske endnu bedre, for hun udstråler lige præcis den ungdom, den uskyld, den trodsighed, den stædighed og den tro på livet, som rollen kræver.

I Jeg er sgu min egen løfter hun tilmed arven efter Daimi, der i sin tid spillede rollen som Annie på film. I Nørrebro Teaters sceneversion anno 2019 medvirker desuden et stærkt ensemble med Marie Askehave, Anne Sofie Espersen, Tom Jensen, Morten Hemmingsen og Nicolai Jandorf samt fire musikere i den prisbelønnede instruktør Niclas Bendixens iscenesættelse.

Jeg er sgu min egen er en ungdommelig, hyggelig men også nostalgisk forestilling der sender tankerne tilbage til vores unge dages film og teater. Den er let fordøjelig og velspillet og bestemt en teateraften værd. Og teateranmelderne er rimelig enige om 4****
** Anmeldt af frivillig kulturanmelder Inger Sølund

jegersgu

Jeg er sgu min egen.