Filmanmeldelse: Den tid på året

Paprika Steen har lavet en ny film om Julen. Det er rigtig godt håndværk og alle de medvirkende spiller godt, men i mine ører skurrer historien en lille smule.

Kathrine, som er lærer, har sammen med sin mand, der er jurist, et stort hus, hvor de (nødtvunget) inviterer hele deres familie med børn , nye mænd, koner og samlevere til juleaften. Vi oplever så denne uhomogene familie og deres u-enigheder for fuld udblæsning.

Det er sikkert ikke alle, der har en så dysfunktionel familie som filmens Kathrine, men vi kender alle til en del af de personager, som optræder her. Lars Brygmann går da lige igennem med sin alkoholiserede og arbejdløse journalist, som har en særegen evne til hele tiden at få sagt de forkerte ting. Sofie Gråbøl er osse fin som den præsteviede lillesøster, der er så god at det næsten gør ondt, men osse tramper heftigt i spinaten ind imellem. Lars Knutson som faderen er ligeglad med alt det julehalløj og vil hellere hjem, men formår alligevel at få selskabet til at blive lidt endnu sammen med Bodil Jørgensen, der er hans fraskilte kone og lidt strid.

Paprika spiller selv hovedrollen som læreren og værten Kathrine, der er overtræt og hele tiden må rode kastanjerne ud af ilden og bringe julefreden til veje igen, når de enkelte dele af familien kommer op at toppes og nogen vil gå hjem. Det gør hun rigtig godt og jeg fatter ikke, hvordan hun osse har kunnet overkomme at instruere - kun kender jeg ikke i praksis denne form for “Juleevangelie”, men har da hørt, at det finder sted og kan levende sætte mig ind i, hvordan sådan noget må føles.

Det er mig ikke muligt at nævne alle de medvirkende, de er mange, men alle spiller som sagt godt, og der er kommet en seværdig film ud af det. Det er vanskeligt at sætte fingeren på noget bestemt, men det er lissom det hele er for meget og det kunne have været mere helstøbt, hvis der havde været lidt mindre komplikationer familjemedlemmerne imellem.

Jeg ville give 4 store julestjerner ud af 6, hvis jeg ellers gav stjerner.
Hyg jer og gå ind og se den, gå hjem igen og la´ vær og skændes.

Anmeldt af frivillig filmanmelder Knud Hein 8. november 2018