Anmeldelse: Tarzan - Musical

Jane Bjørg Gamst og Tarzan Kim Ace Fra Fredericia Teaters produktion af Disneys Musical TARZAN foto Søren MalmoseSuper flot opsætning af den klassiske fortælling om hittebarnet Tarzan, som vokser op blandt gorillaer i regnskoven. Historien kender alle. En lille forældreløs dreng bliver fundet af en gorillaflok, vokser op blandt regnskovens dyr, og overvældes af kærlighed, da han møder Jane – det første mennesker, der finder vej til Tarzans regnskov.

Allerede da lyset dæmpes til premieren, og publikum bliver bedt om at slukke deres mobiltelefoner, jubler, klapper og pifter salen så højt, at man føler at taget løfter sig. Der er en nærmest elektrisk stemning af forventning til aftenens forestilling, og forventningen indfries til fulde. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Granvoksne mænd pifter og klapper som besatte, da Tarzan og Jane kysser første gang. Hver sang efterfølges af et larmende bifald, og hver gang der kommer en bare lidt morsom replik, bryder publikum ud i et kollektivt latterbrøl. Der er ingen tvivl om, at alle i salen elsker Tarzan, hans abeforældre, hele holdet bag forestillingen, teaterdirektøren og hele konceptet Fredericia Teater.

Og der er absolut ikke sparet på noget i Fredericia Teaters overdådige opsætning af Broadway succesen. Der er luftakrobater, veltrænede dansere, fantastiske kostumer, dygtige og veloplagte sangere og en meget fantasifuld brug af ramper, broer, filmprojektioner og lyd. Der er ingen tvivl, vi er i en magisk cirkusagtig regnskov, hvor farer, men også venskaber, kærlighed og drama lurer bag hvert et træ.

Det eneste, der ærgrede mig, var at jeg ikke havde en stor pose fredagsslik med. Jeg sad hele tiden med en følelse af, at blive suget ind i en magisk verden, bestående af lige dele Disneysjov, Melodi Grand Prix, cirkus, brasiliansk karneval og prideparade.

Jeg kan varmt anbefale, at man løser billet til Tarzan, lader sig forføre og rejser en tur med ind i den vestafrikanske regnskov – især hvis man holder af musical-sange.

Anmeldt af Rikke Samssund, Danske Seniorer på premiereaftenen 5. oktober 2018

Tarzan spiller på: