Teateranmeldelse: Svejk på Nørrebro Teater

SVEJK.teaterHvem husker ikke historien om den gode soldat Svejk - manden der skaber kaos omkring sig ved at sige ja og javel - uanset hvad han udsættes for?
Stykket er baseret på den tjekkiske forfatter Jaroslav Hasek's eventyr. Han levede 1883-1923 og skrev på baggrund af sine oplevelser i 1. Verdenskrig. Men figuren Svejk har fået sit eget liv på både film og teater i utallige versioner lige siden - og lige nu og indtil 15. november 2018 kan historien ses på Nørrebro Teater i en flot og festlig nyopsætning.

Oplev et stjernehold af skuespillere i Peter Schrøders musikalske iscenesættelse med Rasmus Botoft i spidsen som Svejk, og Carsten Svendsen som den hårdt plagede Løjtnant Lukas, som Svejk er oppasser for. Også den meget fantasifulde scenografi af Sven Dahlberg er værd at fremhæve. Den understreger i den grad stykkets absurde humor.

Har stykket et budskab til os i dag? Det mener Uffe Ellemann-Jensen, der har skrevet et forord til en nyudgivelse af romanen på Gyldendal: " Verden udvikler sig desværre i en retning, hvor autoritære systemer fylder mere og mere i verdensbilledet. Og her er budskabet fra Svejk, at man ikke uden videre skal lade sig kue af autoriteterne. Og at smilet ofte er det mest dødbringende våben mod dem, der vil sætte sig på andre mennesker."
Hundehandleren Svejk har papir på, at han er idiot og aldeles uegnet til kamp. Alligevel bliver han sendt til fronten for at kæmpe i den store krig. Men hvor andre lider og dør under ydmygelserne, går den gode soldat Svejk tilsyneladende igennem alle uretfærdigheder uden en skramme. Så hvad er han egentlig? Komplet idiot eller et genialt og udspekuleret fjols?

Anmeldt af frivillig kulturanmelder Kirsten Köneke på premiereaftenen, 27. september 2018

SVEJK.plakat

Det er værd at gå i Nørrebro Teater og danne sig sin egen mening - og i tilgift er man sikret en festlig aften!