Filmanmeldelse: Den dag på stranden

den.dag.på.strandenEngelsk film med alt hvad det betyder af “Nørderi” omkring fortælling og billeder.

Billederne, som er fotograferet af Sean Bobbitt, er næsten for lækre og virker på mig en smule i den forkerte retning for fortællingen, som er ganske grum. Men det er nok mig - - -

Handlingen drejer sig om et par, der som helt unge møder hinanden til en demonstration. De forelsker sig ved første blik, selvom de tilhører to forskellige samfundslag (det var nærmest forbudt i England i 1950- erne). Edward kommer fra en lærerfamilie hvor moderen er kunstner. Hun kommer til skade ved en ulykke og virker unormal. Florence er ud af en velstående familie. Faderen er en succesfuld forretningsmand og ret overbærende med Florence, som er musiker på et højt plan. Vi følger de to både i fortid og tilsidst nutid. Det handler mest om den psykiske forskel mellem de to, og filmen bruger lang tid på at skildre forskellen i deres måde at tænke på og deres forskellige opfattelser af dagligdags spørgsmål og mere fiktive ting.

Dét drejer sig meget om de to som unge og seksuelt uerfarne, og det går ikke helt som sædvanligt på bryllupsnatten, hvor han ikke kan finde ud af det, og hun går væk og hen ad stranden. De kaster sig ud i det første skænderi, som ender med en øjeblikkelig skilsmisse - ægteskabet er altså ikke fuldbyrdet. Man skildrer forholdet i en række flash-backs, og det er rigtig godt lavet, og vi forstår, at de to elsker hinanden på det mest rasende. De får hver deres liv og hun gifter sig tilsyneladende og får børn, mens han, som har studeret litteratur? henslæber sit liv i en boghandel han tilsyneladende ejer. I filmens slutscener mødes de atter efter mange års adskillelse i en koncertsal, hvor han tidligt i filmen har lovet hende at indtage en bestemt plads, hvis hun nogensinde skulle spille der - - - og så er det op til jer at gætte resten.

Det er en rigtig god film, som er blevet meget anmelderrost, og jeg skal ikke komme med andre indvendinger end de allerede nævnte. Både Saroise Ronan og Billy Howle spiller aldeles fremragende, og det skulle ikke undre mig om de fik en Oscar for det.

God fornøjelse Knud Hein

plakat.den.dag.på.stranden

Den Dag på Stranden