Filmanmeldelse: Åbenbaringen

af Knud Hein

Efter præsentationen af filmens hovedperson Vincent Lindon som Jacques og den egentlige handlings begyndelse, kunne jeg ikke lade være med at drage sammenligninger mellem det i skrivende stund herskende massehysteri i Rusland (Fodbold VM) og det mindst lige så omfattende religiøse massehysteri mellem forskellige religioner (fx. katolikker og protestanter). Begge parters tilhængere (Fanatikere) udlover øretæver og sågar mord, fordi en af de deltagende har lavet en menneskelig fejl, sådan er dagens text blevet, det står i aviserne.

However - filmen er langt mere kompleks end det, og den er ganske god grænsende til det fremragende. De to hovedrolleindehavere leverer en stjernepræstation, især Vincent Lindon som Jacques formår at skifte udtryk efterhånden som handlingen skrider frem, men osse Galatéa Bellugi er med på den, hun gør dog et mindre indtryk på mig, men det kan skyldes manuskriptet.

Handlingen starter med at Jacques mister sin gode ven og fotograf gennem mange år til en vejsidebombe. Han går helt i spåner og mister sit job som journalist men bliver kontaktet af Vatikanet med det formål at undersøge et påstået under i en lille sydfransk landsby. Han, som er ateist, tager imod jobbet idet han finder det spændende måske at kunne afsløre noget svindel af den ene eller den anden art. Anna, en novice på 16 år i “gerningsøjeblikket”, påstår at have set et genskær af Jomfru Maria. Hun har fået en “protektor” i form af den stedlige præst og, da der efterhånden er gået nogle år, et stort følge af troende, om invaderer den lille by og nærmest er ved at kvæle den. Vatikanet nedsætter en komité, som skal undersøge det hele (man kan vel ikke have at evt. indtægter skal gå paven´s næse forbi?) og Jacques får carte blanche til næsten alt, som har med undersøgelserne at gøre. Han bliver gode venner med Anna og man mærker en stigende undren hos begge. Anna har haft en god veninde, som på mystisk vis er forsvundet og det er nu Jacques opgave at finde hende. Jeg kan ikke her afsløre om det lykkes, men hele filmen får en for mig højst uventet slutning - SE DEN

PS - Mange af filmklubberne har den praksis, at de ikke viser film, der varer mere end 2 timer. Denne “Åbenbaring” varer noget længere, så jeg vil anbefale jer at gå ind og se filmen nu, mens den er oppe i biograferne.

aabenbaring

Åbenbaringen
En film af Xavier Giannoli, distribution: 41 Shadows