The Distant Barking of Dogs

Filmanmeldelse: The Distant Barking of Dogs

af Knud Hein

Det er længe siden jeg har set en film med så velspillende børn, men det skyldes jo nok, at de faktisk ikke spiller men leger deres daglige lege, som man må forstå i det krigshærgede Ukraine.

Handlingen fremgår af det vedlagte pressemateriale og er en virkelig barsk sag, som, ved en smule eftertanke, får Bruce Willis til at ligne en klovn i en glasbutik. Men det her er jo osse virkelighed og DOX-film - Så vidt jeg har forstået, er alle rollerne besat af de lokale beboere i den lille landsby, hvor handlingen foregår. Bedstemoren, som passer 10-årige Oleg, er ganske godt “spillet” og man får indtryk af både den tætte samhørighed med Oleg og den store kærlighed de to imellem. Oleg´s mor er pludselig død for nogle år siden.  Osse forholdet mellem de to drenge er følsomt beskrevet, men der er ligesom en slags misforhold mellem den lidt ældre Kostia og de to Oleg og Yarik, som er et års tid yngre end Oleg, og det er ikke helt let at forstå, hvad der får teenageren Kostia til at mænge sig med de to, men det er formentlig fraværet af ligesindede og “ligegamle” kammerater.

De to drenge ser på en helt naturlig måde op til den lidt ældre og bliver ikke overraskende imponeret over, at han pludselig er i besiddelse af en pistol. Det er en farlig ting og må skjules.

Der er billeder af krigshandlinger i det fjerne og osse tæt på. Man sidder knuget i sædet og forventer hvert øjeblik, at det slår ned i “idyllen” - men det er ikke det, det handler om. Billederne er ret gode (- på Københavnsk: fremragende) og dialogen lidt vanskelig at forstå, medmindre man har oplevet psykiske situationer, som kan sammenlignes. De to drenge leger helt naturligt med de foreliggende materialer og må hjælpe til i hverdagen, præcis som vi måtte i 1940-ene uden computere og TV.

Instruktøren Simon Lereng Wilmont og produceren Monica Hellstrøm er begge yngre filmskabere og i den gode ende. Hold øje med dem og håb på at ikke Hollywood får tag i dem og ødelægger deres gode intentioner og idéer, så de ender som Bruce.

Skynd jer ind og se filmen - den vises kun i kort tid under Copenhagen DOX Festival og forhåbentlig flere steder lidt senere

anmeldt af Knud Hein, Danske Seniorers filmanmelder,

Du kan se filmen under CPH:DOX 2018 disser tre steder: